2021. május 27-28.: HuCER 2021 - Tanuló társadalom. Oktatáskutatás járvány idején
Előadás címe: A tanulói önreflektivitás jelentőségének vizsgálata a digitális oktatási platformon
Időpontja: 2021. május 27.
Helyszín: on-line konferencia
Az előadás absztraktja:
Létezik-e digitális lelkiismeret, és ha van, miért nincs? Kutatásom alapját a pandémia első digitális oktatási időszakában elvégzett propedeutikai igényfelmérést célzó Frame-Net típusú keretháló vizsgálat tapasztalataim adták. Jelen attitűdvizsgálat során a tanulói oktatásszervezői látens struktúrák átvilágításával és módszertani hatásuk feltérképezésével azt kutattam, hogy milyen hatással van a digitális oktatás gyakorlati megvalósulása a tanulók jellemfejlődésére, és mennyiben befolyásolja az értékpreferenciáik kialakulását. Strukturált online-interjúkat folytattam 68 Zala és Tolna megyében tanuló 7. osztályos diákkal. Mi fogja garantálni a digitális kultúra elsajátítás során, hogy az oktatási színtereken értékközvetítést, és nem további értékdevalválódást fog okozni a digitális kultúra tudományos ismeretközlésben való létjogosultságának elismerése? Az interjúk számítógéppel segített kvalitatív értékelése során fogalmi kerethálókkal szemléltetem az érdek-érték kapcsolatát, és a fogalmak érdekek menti torzulását. A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy létezik digitális alibizés, ám nem létezik digitális lelkiismeret, és a tanulók eredményorientált felhasználóként érdemjegy centrikusan gondolkodnak, mely az alkalmazás során a jellemfejlődést negatívan befolyásolja, és olyan módon módosítja az alkalmazás során használt fogalmi kerethálókat, ami értékdevalvációt okoz.